Tematikk, stil og form:


Budskapet er alvorlig. Det ligger noe mørkt bak, spesielt i tredje vers, der også lydbildet endrer seg noe. Men samtidig er låtas stemning pop’ete, romantisk og drømmende, og høydepunktene gir låta farger. Musikkvideoen skal være preget av det samme. Det skal være en alvorlighet i budskapet, men den skal samtidig være søt og litt morsom.

Musikkvideoen tar utgangspunkt i en tolkning av låta hvor den handler om en person som opplever en trygghet hos en hun er glad i, men som likevel ikke klarer å holde kontroll på de vonde følelsene. Det er som om hodet og tankene hennes alltid forstyrrer henne og aldri hviler, selv om hun egentlig har det bra. Hun blir usikker og redd, kanskje hun har angst? I historien vil vi få fram nettopp dette. Derfor er det viktig å bygge opp en forståelse av at hun har det bra sammen med personen hun lever med, men når mørket kommer og hun sitter igjen med tankene sine, er det vanskelig å holde angsten på avstand. I låta snakkes det om skygger som aldri hviler. Kan det egentlig være hovedkarakterens tanker? I videoen er tankene tatt ut av karakterens hode og inn i det virkelige livet. Derfor gjør hun rare ting. I begynnelsen kan virke som hun gjør for disse tingene for å bli sliten slik at hun kan sovne, men etterhvert fører det med seg rot og fortvilelse. Til slutt skal vi lure på om disse tingene faktisk skjedde, eller om det bare var tankene i hodet hennes. Videoen svarer ikke direkte på dette, men flashbacks, som på ulik vis linker til disse tankene, skal bekrefte at hun har det vanskelig av og til. Disse flashbackene gir mulighet for tolkning. Kanskje videoen viser hvordan tankene går ukontrollert opp og ned for en med psykiske vansker? At selvom dette er tanker i hodet, gjengir de hvordan hverdagen og følelseslivet kan oppleves? Det er viktig å vise at karakteren blir tatt godt vare på av personen hun er glad i. Hans kjærlighet gjør det mulig å leve og mulig å sove. Hun trenger støtte og forståelse, som alle andre.

I videoen skal karakteren skal bli drevet av utrygghet, ikke av desperate handlinger. Hun er ikke psykopat, bare spontan og usikker. Bildene skal heller ikke overdramatisere historien. Vi skal være observerende og holdes på avstand, gjerne mye kontrollerte håndholdt-bevegelser. Man skal få en opplevelse av realisme. Tempoet i klippen skal være relativt rask, men samtidig kan enkeltklipp holdes lengre. Klippen skal være inkonsekvent på tid, f.eks. under badromscenen når hun ser seg i speilet. Parallellt med historien ser vi Sissel Marie synge sangen i et rom eller et studio. Kanskje fra siden eller skrått med ryggen til kameraet, men en veldig langsom roterende bevegelse som tilslutt havner rett foran ansiktet hennes.

Den observerende, realistiske stilen kan sammenliknes med musikkvideoen Love, Lay Me Blind med The White Birch:

 

Manuskript:

 

FØRSTE VERS (50 SEK):

 

INT. I STUA - DAG

Hovedkarakteren står ved en kleshenger og bretter tøy. Hun er en ung dame i 20 årene med langt hår. To hender stryker langs midjen hennes. En mann kommer fram bak henne, holder rundt henne. Hun stopper opp med brettingen. Han kysser henne på halsen.  Hun begynner å smile. Han er kjæresten hennes. Mannen begynner plutselig å kile henne i siden av magen, hun spretter opp og kaster håndkleet som hun bretter på han. De ler og ser lykkelige ut. Denne scenen kan også foregå ute i en hage, der hun tar ned tøy fra en utendørs kleshenger.

 

INT. PÅ SOVEROMMET - DAG

De er på soverommet og tar på sengetøy. De kaster blikk på hverandre og smiler. Han trekker dynetrekket over seg for å trekke det på dyna. Hun skal ta på laken med strikk, men faller om når hun skal nå det motsatte hjørnet. Hun tar tak i dynetrekket som er over kjæresten. Begge faller ned i sengen, han med dynetrekk over seg, hun med sengetrekk. Han kommer seg ut av trekket, sovepose-stil, hun ler. De ligger på rygg i det rotete sengetøyet. De holder hender mens de strekker hendene mot taket. Det er et trygt sted. Fint.

 
 

ANDRE VERS (30 SEK):

 

INT. PÅ SOVEROMMET - NATT

Det er natt. Vi ser en digital klokke på nattbordet som viser at klokka er to. Begge ligger i sengen. Han sover på siden med ryggen mot henne, hun er våken. Hun ligger på ryggen og ser i taket, ser bort på han med forhåpninger om at han skal våkne. Hun klyper han lett i øreflippen. Han sover fortsatt. Hun ligger seg tett inntil ham, men innser med fortvilelse at hun ikke klarer ikke sove. Hun reiser seg opp fra senga.

INT. PÅ STUA - NATT

Hun ligger i sofaen med dyna tett rundt seg for å prøve å sove der. Et blikk røper at det ikke funker.

 
 
 

OPPEPARTI (25 SEK):

 

INT. PÅ BADET - NATT

Hun ser seg selv i speilet, tar vann i ansiktet, drar øyelokkene opp med fingrene, maserer kinnene sånn at hun får trutemunn. Hun setter seg på gulvet og begynner å ta sit-ups. Mange og raskt. Så mange at hun begynner å svette. Hun ligger på badromsgulvet, puster tungt, og ser ned på tærne sine. Rett bak føttene ser hun flipp-floppene.

 
 
 

TREDJE VERS (40 SEK):

 

EXT. LANGS EN VEI - NATT

Vi ser føttene hennes med flipp-floppene på som går bortover. Hun har gått ut av huset, og går langs en vei. Hun har på seg en stor jakke, en lysgrå t-skjorte (en sånn man sover i, eller trener i), et slurvete, rutete skjørt (eller et ola-skjørt?) og flipp-floppene.

EXT. VED ET VANN - NATT

Hun kommer bort til et vann, tar av seg jakka og flipp-floppene og vasser sakte ut til knærne. Hun stopper opp og kaster hodet under vannet. Hun slenger hodet opp igjen, slik at håret kaster fra seg vann i en sirkel. Hun snurrer rundt i ring, mens hun plasker med hendene i vannet. Hun gjør det samme et par ganger. Når hun kommer opp fra vannet og vrir hun om håret slik at det renner vann ned på t-skjorta mens hun ser rundt seg.

 
 
 

OPPEPARTI (25 SEK):

 

EXT. I ET TRE VED ET VANN - NATT

Hun sitter på en gren i et tre, er helt våt i håret, litt skjelven og har saueblikk (sånn at du stirrer på et konkret sted med store øyne). Hun ser slapp og puslete ut. Mens hun har saueblikk tar hun fram en sigarett fra kjæresten sin jakke som hun kastet på seg da hun gikk ut. Hun holder den som om hun ikke er vant til å ha en sigarett i hånden. Hun tenner den og hoster når hun tar et trekk. Plutselig gråter hun kraftig, nesten litt barnslig, som om hun plutselig innser hvor idiotisk denne situasjonen er og hvor teit hun er. Mens hun sitter alene i treetser hun seg rundt som om hun vil hjem igjen, med en gang.

 

FJERDE VERS + SLUTTPARTI (55 SEK):

 

INT. PÅ SOVEROMMET - NATT

Hun åpner øynene, ligger i senga igjen. Var hun noen gang borte fra senga? Hun ser på kjæresten, han sover fortsatt. Vi ser plutselig flashbacks fra tidligere situasjoner.

 

INT. PÅ BADET - DAG/KVELD

Hun sitter på doskålen. Hun er lei seg, har håndkle rundt seg og vått hår. Kjæresten står ved siden av og stryker henne i håret mens hun lener seg inntil kroppen hans. Han går ned på huk og ser på henne.

INT. PÅ STUA - DAG

Hun er rasende og kaster flipp-floppene mot han. Hun er dypt fortvilet og tar hendene mot ansiktet sitt når sinnet går over til gråt. Han tar tak i henne og klemmer henne hardt.

INT. PÅ STUA - DAG/KVELD

Vi ser at hun har krøket seg sammen til en klump i sofaen. Hun har på den grå t-skjorta, det puslete skjørtet og har håret i en rotete klump. Han setter seg ved siden av henne med en kopp te. Hun legger hodet i fanget hans.

EXT. VED VANNET - DAG/KVELD

Så er de ute ved vannet. Hun ser på han på en takknemlig måte, han ser på henne tilbake med et lett smil og et glimt i øyet mens han tar et trekk fra sigaretten sin.

 
 

INT. PÅ SOVEROMMET - NATT

Vi er tilbake i sengen. Hun kiler han på øreflippen igjen. Han sover fortsatt. Hun ligger seg tett inntil han og smiler lett før hun sovner.